SoowCollective / Kennisbank

Marketing strategieën die effectief zijn.

Als het gaat om digitale marketing, heb je waarschijnlijk elk idee en elke strategie gehoord die er is. Je hebt er misschien zelfs een paar geprobeerd, en misschien werkten ze voor jou. Maar laten we onszelf niet misleiden. Marketing is nooit een eenmalig iets en er is geen permanente oplossing.

Marketing gaat van nature over het vinden van iets nieuws en het gebruiken ervan om de aandacht te vestigen op uw merk of product. Het is een constant proces dat erop gericht is om elementen te vinden die uw publiek vermaken en helpen bij het terugroepen.

Traditioneel ligt de focus nu altijd op het identificeren van iets dat uw product of merk onderscheidt. Maar die strategie kan wel droogvallen. Dat is wanneer je gedwongen wordt om op zoek te gaan naar iets wat meer onconventioneel is.

Gelukkig zijn er veel onconventionele digitale marketingtactieken die u kunt toepassen. Ze zijn net zo effectief en stellen u in staat om de boel op gang te houden.

Hier is een blik op een aantal onconventionele digitale marketingtactieken die u kunt inzetten.

Stap in het territorium van de concurrent

Merken zijn vaak sceptisch over het betreden van het grondgebied van hun concurrent. Het wordt over het algemeen als onbeleefd beschouwd, en je denkt uiteindelijk met hoeveel concurrenten je echt kunt concurreren? Nou, zet je angsten achter je en stap in de ring.
Begin met het accentueren van dingen over je merk of product die je mijlenver voor de concurrentie zetten. Wees niet bang voor directe vergelijkingen. Zolang je niet liegt of overdrijft, ben je goed. Houd de dingen objectief en je zou uiteindelijk wel eens kunnen beseffen dat rechttoe rechtaan zijn loont, zelfs in de moordende wereld van het bedrijfsleven

Maak het beste van slechte publiciteit

Zoals ze zeggen, er bestaat niet zoiets als slechte publiciteit. Dat klopt, als je maar weet hoe je de dingen in je voordeel kunt draaien. Zelfs in de digitale wereld, waar slechte pers niet sterft, kun je nog steeds een manier vinden om uit de rotzooi te komen.

Je kunt bijvoorbeeld het beste uit de situatie halen door wat slimme content te publiceren die eventuele problemen aanpakt en een belofte van correctie biedt (het zou zelfs een verontschuldiging kunnen zijn). SEO zou deze content kunnen optimaliseren, zodat mensen kunnen ontdekken wat uw reactie is.

Prioriteit voor de gebruikers

De menselijke natuur dwingt ons om vrienden, familie en zelfs willekeurige vreemden meer te vertrouwen boven de marketingcampagne van een merk. Dat is niet per se slecht. Klanten moeten niet zomaar een bedrijf vertrouwen. Je kunt dit zelfs in je voordeel gebruiken.

Laat gebruikers de controle overnemen en geef feedback die meer is dan alleen een productbeoordeling of getuigenis. Maak optimaal gebruik van door gebruikers gegenereerde content. Praat met gebruikers en ontdek hoe uw product hen heeft geholpen of beïnvloed.

U zult een goudmijn aan informatie vinden die in uw voordeel kan worden gebruikt. Dit soort materiaal is zeer effectief om uw merk betrouwbaar te maken.

Meme?

Content is veranderlijk. Het bestaat uit vele vormen en kan worden gebruikt in verschillende vormen. Als we het hebben over de vloeibaarheid van de inhoud, zijn memes enkele van de meest effectieve uitingen van inhoud en informatie vandaag de dag. Ze zijn krachtiger dan je denkt en we weten al hoeveel invloed ze hebben gehad op het sociaal-politieke debat.

Dus duik in de memes. Ontdek hoe u memes kunt gebruiken om een boodschap te maken ten gunste van uw merk of product. Als je meme creatief en listig genoeg is, gaat hij viraal. Er zijn een aantal bedrijven die het al doen, wat als inspiratie kan dienen.

Breng wat persoonlijkheid in het spel!

Het succes van een marketingstrategie hangt vaak af van het hebben van een gezicht/ stem achter uw merk of product. Natuurlijk kunt u dit niet toepassen op geschreven content of content die niet noodzakelijkerwijs een gezicht/ stem nodig heeft. Er zijn echter andere vormen die het zeker beter doen met menselijke representatie.

Als u bijvoorbeeld YouTube-video’s wilt maken, kunt u beter een gezicht/ stem hebben die bij het merk past. Door gebruik te maken van een menselijke representatie wordt uw content meer aanspreekbaar en boeiend. Vergeet niet dat de meeste mensen niet alleen tekst en afbeeldingen willen.

Een menselijke stem of gezicht kan de dingen echt opvrolijken, vooral als deze stem of dit gezicht een goddelijke persoonlijkheid heeft.

Denk bijvoorbeeld aan alle korte maar informatieve video’s op YouTube. De meeste van de goede hebben een interessante stem die al die informatie vertelt. Ook hebben de meeste van deze video’s exact dezelfde voice-over. Dit zorgt voor vertrouwdheid en een zekere mate van comfort. Met andere woorden, het publiek weet wat er gaat gebeuren. Het verhaal is ook heel boeiend, dus er zit meer persoonlijkheid in de inhoud.

Het gebruik van verhalen en emoties in de communicatie van uw marketingboodschappen kan een grote bijdrage leveren aan het versterken van uw merkimago. Zoals we al eerder zeiden, vertrouwen mensen andere mensen en hebben ze minder vertrouwen in bedrijven. Uw merk heeft dus behoefte aan menselijke manifestaties (als die er al niet zijn). Zorg ervoor dat uw merk zo menselijk is als u zich kunt voorstellen.

Het zijn immers mensen die uw producten kopen.

Geef gratis spullen weg

Dit is niet bepaald een nieuw idee. Bedrijven geven al heel lang gratis dingen weg. In de tijd van digitale marketing is het echter vrij zeldzaam geworden om dit te zien. Dus waarom zou je de trend niet herleven?

Het gratis weggeven van spullen klinkt misschien controversieel, maar dat is het niet. Er bestaan zelfs slimme manieren om dit te doen. Zo kun je bijvoorbeeld klanten hun gratis spullen laten verdienen door mee te doen aan een wedstrijd.

Je kunt bijvoorbeeld mensen uitdagingen laten aangaan. Dit is een geweldige manier om merken te engageren.

Of je kunt gewoon spullen uitdelen. Het is niet ongewoon voor bedrijven om samples te geven of een gratis abonnement aan te bieden etc. De reden dat dit werkt is dat u de klant een eerste stimulans geeft, wat waarschijnlijk de beste manier is om iemand te laten uitproberen wat u ook aanbiedt.

Mensen houden van gratis spullen. Het is dus de meest slimme tactiek om de aandacht van mensen te trekken en ze uw product te laten uitproberen. Het helpt klanten ook om gemakkelijker beslissingen te nemen.

Creative
Agency

Klaar voor innovatie?

Wij zijn een creative agency met een duidelijke focus op branding. We komen met vooruitstrevende ideeën en oplossingen zodat jouw bedrijf optimaal functioneert in deze digitale wereld.