SoowCollective / Kennisbank

Laat jouw brandstory zien met webdesign.

We hebben allemaal gehoord over hoe eerste indrukken ertoe doen. We passen het echter meestal toe op de context van voor het eerst mensen ontmoeten. Daar houdt de toepassing van dit concept echter niet op. Zelfs bedrijven moeten deze ‘mindset’ in de praktijk brengen.

In feite is het voor een bedrijf veel belangrijker om indruk te maken op zijn klanten dan voor een individu. Klanten bieden meestal geen tweede kans en een mislukking kan leiden tot het verlies van een belangrijke kans.

Nu zijn er vele manieren waarop een bedrijf indruk kan maken op haar klantenbestand. Een manier om dit te doen is door te focussen op een webdesign.

Als het daar om gaat, is de presentatie van groot belang. Er zijn verschillende elementen, zoals afbeeldingen, inhoudsorganisatie, tekst, etc., die samenkomen om een onvergetelijke gebruikerservaring te bieden. Om een lang verhaal kort te maken, het draait allemaal om het maken van die eerste indruk. Uw website is het meest opvallende marketinginstrument in het gedigitaliseerde zakelijke landschap van vandaag. Dat is het enige dat uw potentiële klanten gaan inspecteren en gebruiken, zelfs voordat zij zich tot volwaardige klanten hebben bekeerd. Het is dus van essentieel belang dat je het ontwerp van jouw website als een kernonderdeel van het merkproces beschouwt.

Begin met een introductie

De beste verhalen beginnen meestal met een uitzonderlijke introductie. In het digitale tijdperk van vandaag moet uw introductie de aandacht van een potentiële klant trekken. Zoals u weet is een belangrijk nadeel van het digitale tijdperk dat de aandacht drastisch is afgenomen. Focus op uw ontwerp en inhoud is dus belangrijker dan ooit. Uw startpagina is het eerste toegangspunt en moet daarom duidelijke informatie bieden. Het doel is om de bezoeker te laten weten dat ze op de juiste plek zijn, vooral als ze via traditionele zoekmethoden zijn aangekomen op uw website.
De informatie op uw startpagina moet relevant, kort en “straight to the point” zijn. U kunt bijvoorbeeld dingen zichtbaar maken door een impactvolle en betekenisvolle kop te plaatsen. Soms is een eenvoudige combinatie van een achtergrondvideo, creatief schrijven en beeldmateriaal alles wat je nodig hebt om dingen op gang te krijgen.

Negeer de startpagina-essentials niet

De startpagina moet jouw merk benadrukken. Een korte, maar duidelijke introductie is zeer aantrekkelijk. Dit moet verder worden gehandhaafd door korte overzichten van elk product of elke dienst. Zorg ervoor dat uw kleur, typografie en iconografie consistent zijn met uw algehele visuele ontwerp. Plaats navigatie-elementen, zoals hyperlinkknoppen die de gebruiker naar nieuwe pagina’s of zelfs externe informatiebronnen leiden. Op deze manier kunt u gedetailleerde informatie aanbieden zonder de startpagina te overvol te maken.

Laat de gebruiker zien waarom je uniek bent

Er is duidelijk iets dat jouw merk onderscheidt binnen de branche. Maak een lijst van alle onderscheidende factoren en beperk deze lijst tot de belangrijkste en bespreek ze allemaal. Ondersteun die elementen met behulp van afbeeldingen, statistieken, video’s of getuigenissen enz. Ga niet te veel in op details. Focus op de kerninformatie en houd het kort.

Algemeen advies

Nu valt niet te ontkennen dat elk merk zijn eigen verhaal heeft om te vertellen. Dat is tenslotte het doel: opvallen omdat u anders bent. Anders zijn betekent echter niet dat je geen standaardregels kunt toepassen op jouw webdesign strategie.

We hebben een paar tips op een rij gezet die u naar een aantrekkelijk ontwerp leiden:

1. Vermijd het presenteren van te veel informatie

Presenteer nooit meer dan de benodigde hoeveelheid informatie binnen een bepaald tijdsbestek. Het maakt niet uit of je veel te zeggen hebt over jouw bedrijf. Vermijd het voorlopig gewoon.

Een goed webontwerp begint altijd met een sitemap. Met de sitemap kun je jouw site organiseren en krijg je een overzicht van alle pagina’s van de site. Zorg ervoor dat al jouw gedetailleerde inhoud naar de subpagina’s gaat. Houd het op de startpagina kort. Dit helpt je het verhaal netjes en schoon te houden.

2. Geef waarde weg

Overweeg een sectie toe te voegen voor extra informatie op uw site. Dit kan een sectie ‘Nieuws’ of ‘Blog’ zijn. Deze extra secties kunnen erg handig zijn als je extra inhoud wilt toevoegen.

Houd ze ook bijgewerkt voor zoekmachineoptimalisatie. Anders dan dat, geef bijgewerkte informatie aan je bezoekers door dat je met de tijd mee loopt en op de hoogte bent van wat er gaande is.

Zorg voor downloadbare stukjes inhoud. Dit verhoogt de merkwaarde aanzienlijk. Bovendien kunnen ze dienen als leer- of promotiehulpmiddel. Het is een boeiende manier om mensen naar jouw merk te trekken.

3. Be different

Zoals eerder gezegd, is er tegenwoordig te veel concurrentie in het zakelijke landschap. Het is dus noodzakelijk om te benadrukken wat uniek is aan uw merk.

4. Breng vertrouwen tot stand

Geen enkel bedrijf kan de moderne tijd doorstaan als het geen vertrouwen schept. Zorg er dus voor dat je vertrouwen creëert bij jouw publiek. Neem elementen op die ervoor zorgen dat jouw bedrijf betrouwbaar lijkt.

Je kunt bijvoorbeeld statistieken, video’s, getuigenissen van partners, getuigenissen van leveranciers, getuigenissen van klanten enz. in de startpagina opnemen. Dit zal helpen geloofwaardigheid te creëren.

5. Verander bezoekers in leads

Zorgt ervoor dat je een contactformulier op jouw site hebt staan. Dit is erg belangrijk. Het moet natuurlijk niet zijn dat een bezoeker 10 minuten moeite moet doen alleen om contact op te nemen met uw bedrijf. Contact opnemen met jouw bedrijf moet een van de gemakkelijkste en meest soepele ervaringen zijn.

Zorg naast het aanbieden van contactformulieren ook voor downloadbare bronnen en een chatfunctie. Dit is een van de beste manieren om uw klant te bereiken.

Er zijn veel factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het opstellen van een merkverhaal. Maar dankzij het altijd aanwezige internet, is het altijd de moeite waard.

Creative
Agency

Klaar voor innovatie?

Wij zijn een creative agency met een duidelijke focus op branding. We komen met vooruitstrevende ideeën en oplossingen zodat jouw bedrijf optimaal functioneert in deze digitale wereld.