SoowCollective / Kennisbank

Hoe maak je het beste gebruik van branding in 2021.

De zakelijke omgeving is de laatste jaren drastisch veranderd. De tijden waarin een paar machtige multinationals de baas waren zijn voorbij. Het internet heeft nieuwe mogelijkheden geboden voor nieuwe ondernemers. Daarbovenop hebben regeringen van over de hele wereld een nieuw bedrijfsvriendelijk beleid ingevoerd. Met behulp van dit beleid zijn verschillende nieuwe bedrijven verschillende industrieën binnengetreden. In de laatste jaren is de concurrentie in bijna elke industrie sterk toegenomen. Om in de massa op te vallen en om hun doelgroep te bereiken moeten bedrijven hun merk een unieke persoonlijkheid geven. Om een makkelijk herkenbaar bedrijf te creëren moet je een effectieve branding strategie verzinnen.

De definitie van branding

Branding is een marketingtechniek in gebruik door bedrijven om een naam, logo, design of elk ander specifiek attribuut van hun product/dienst te creëren. Het branden/ merkgeven van je producten of diensten helpt je ze te onderscheiden van de producten van jouw concurrenten. Branding helpt bij het creëren van een impressie op je doelgroep. Je merk moet een reflectie van je bedrijf zijn en hoe jij wilt dat jouw klanten je bedrijf opvatten.

Het belang van branding

Het bedenken van een branding strategie is meer een noodzaak dan een keuze. Branding heeft veel invloed op hoe klanten een bedrijf zien. Een effectieve branding strategie zorgt voor het verkopen van meer producten of diensten en kan brand awareness verhogen.

Branding helpt met het verkrijgen van nieuwe klanten

Branding helpt met het verhogen van de reputatie van een bedrijf. Sterke merken hebben een reputatie van het nakomen van hun beloftes. Van sterke merken wordt verwacht dat ze betrouwbaar zijn en dat ze zekerheid inboezemen. Mensen zijn geneigd sterke merken te verkiezen boven de concurrentie. Wanneer een bedrijf een sterk merk heeft weten te creëren kan het mond-tot-mond reclame en andere marketingtechnieken gebruiken om nieuwe klanten te krijgen.

Branding creëert bewustzijn

De eerste stap om te verbinden met je doelgroep is het helpen van klanten bekend te worden met jouw product of dienst. Branding zorgt ervoor dat je bedrijf wordt opgemerkt. Verschillende elementen van je merk, inclusief het logo, helpen met het herkennen van je merk. Om een blijvende indruk te maken op je doelgroep zul je krachtige en makkelijk te herinneren elementen moeten gebruiken.

Branding maakt je bedrijf waardevoller

Een sterke merkidentiteit zorgt voor een voordeel over de concurrentie. Je kan je onderscheidend en overtuigende merkidentiteit gebruiken voor meer zaken. Een sterk merkimago helpt jou bekend te worden in jouw niche met je bedrijf. Het zal je reputatie ook zeker helpen. De vaste klanten van jouw merk zullen jouw bedrijf aantrekkelijk maken om in te investeren.

Produceert trots en tevredenheid van medewerkers

Medewerkers die werken voor grote gevestigde merken zijn trots op hun werk en voelen een connectie met het bedrijf. Mensen die werken voor betrouwbare merken die hoog in het aanzien staan hebben plezier in hun werken en geven 100 procent op de werkvloer. Veel bedrijven focussen op het merkgeven van hun kantoren zodat medewerkers zich meer voldaan voelen. Hier zijn enkele tips voor het branden van jouw kantoor of werkvloer.

  • Plaats displays met jouw creativiteit naast werkplekken
  • Installeer promotiemateriaal (zoals banners en borden) die jouw logo bevatten bi jde receptie, welcome desk en de gezamelijke werkplaats.
  • Gebruik kunst en visuele elementen op het levensverhaal van je bedrijf te vertellen

Helpt met het creeren van vertrouwen binnen de markt

Wanneer het aankomt op het winnen van vertrouwen van huidige en potentiële klanten kan het hebben van een sterk merk niet genoeg worden benadrukt. Merken met een sterke merkidentiteit worden gezien als experts op hun gebied en ze worden vertrouwd door kopers. Om klanten verliefd te laten worden op jouw merk moet je een merk communicatiestrategie ontwikkelen en dat regelmatig updaten. Neem de tijd om klantervaring te verbeteren.

Hoe zet je branding het beste in?

Verzin een effectieve online branding strategie

In de digitale wereld van vandaag moet je een online branding strategie hebben. Volg de onderstaande tips als je aan het werken bent aan je online branding strategie. Gebruik een makkelijk te onthouden maar toch beschrijvende domeinnaam. Onderwijs je werknemers over hun rol. Train ze om uit te kijken naar veel voorkomende online branding fouten. Behoud een consistente boodschap op alle kanalen. Creëer verbindende en innovatieve inhoud. Plaats nieuwe en informatieve inhoud regelmatig op sociale media. Gebruik hoge kwaliteit plaatjes en beelden om beter met je doelgroep te verbinden.

Wees duidelijk over wie jij bent

Je moet begrijpen hoe klanten jouw bedrijf opvatten om je bedrijf effectief merk te geven. Wil je zien wat andere zeggen over jouw bedrijf? Google jezelf dan. Ben je tevreden over hoe andere jouw merk zien of niet? Zo niet, wat zijn dan de stappen om dit beeld van jouw merk te veranderen? Als jouw medewerkers het bedrijf niet als authentiek zien ben je er 100 procent zeker van dat dit ook zo overkomt op jouw klanten. Om een effectief merk te bouwen zul je erachter moeten komen wat medewerkers over jouw merk denken. Voer interviews met je medewerkers om een idee te krijgen van wat zij denken over jouw merk. Denk je dat je medewerkers geen eerlijke feedback durven te geven over het merk? Laat dit dan door een ander bedrijf doen of gebruik een methode om anonieme antwoorden te krijgen. Onthoud, branding is meer dan alleen het gebruiken van pakkende zinnen en slogans. Om waarde te creëren voor je klanten zul je een communicatiestrategie moeten verzinnen die ze uitlegt waarom jij bestaat en hou jouw bedrijf werkt.

Belicht de voordelen die jouw merk biedt

Waarde creëer je door de voordelen die jouw merk biedt te communiceren met je doelgroep. Het doel van dit is jouw doelgroep een rede te geven om jou eerder te kiezen dan je concurrentie. Het belichten van je bedrijf betekent niet alleen het opstellen van een lijst met de functies van het product of de dienst. Het is belangrijk te praten over waarom jouw product of dienst het leven van de klant makkelijker maakt

Laat je merk leven

Om het vertrouwen van je klanten te winnen moet het product of de dienst overeenkomen met jouw boodschap. Als bijvoorbeeld een van jouw prioriteiten het verkleinen van de ecologische afdruk is, wil je milieuvriendelijke gebruiken implementeren zoals het gebruiken van gerecycled papier en het gebruik van verzendmateriaal gemaakt van gerecycled materiaal. Spoor je medewerkers aan te carpoolen en geef ze bijvoorbeeld vrij om vrijwillig mee te doen aan schoonmaakinitiatieven in de omgeving.

Blijf je merk heruitvinden

Als je dan eenmaal een consistente boodschap hebt die overeenkomt met het karakter van je bedrijf moet je hiernaar blijven kijken. Onthoud dat een merk dat zich niet aanpast op een gegeven moment achterhaald wordt. Evalueer je boodschap regelmatig en pas hem steeds aan aan de veranderende markt om relevant te blijven. Houd belangrijke factoren, zoals marktconditie, de bedrijfsconditie en wijzigingen in de regelgeving, in je achterhoofd bij het introduceren van wijzigingen in je brand strategie.

Creative
Agency

Klaar voor innovatie?

Wij zijn een creative agency met een duidelijke focus op branding. We komen met vooruitstrevende ideeën en oplossingen zodat jouw bedrijf optimaal functioneert in deze digitale wereld.