SoowCollective / Kennisbank

Hoe belangrijk is een responsive webdesign?

Zoals met allerlei andere technologieën, moeten zelfs websites evolueren om aan de huidige eisen te voldoen. De trend op dit moment is dat websites opscheppen over wat bekend staat als “responsive webdesign”. Websites met een responsief webontwerp zijn tegenwoordig de norm en als u zich niet aan deze eis houdt, begaat u een grote fout.
Hier zijn dus enkele redenen waarom u een responsief webontwerp moet overwegen, maar voordat we daarop ingaan, kijken we wat een responsief webontwerp precies is.

Wat is responsive webdesign?

Responsief webontwerp verwijst naar een ontwerpindeling waarin websites worden ontwikkeld om zich aan te passen aan verschillende weergaveformaten. U ziet, de gemiddelde persoon heeft niet alleen toegang tot uw website via zijn desktop. Hij/zij gebruikt waarschijnlijk zijn/haar mobiele telefoon of tablet om hetzelfde te doen.

Daarom willen gebruikers dat uw website zichtbaar is op al deze apparaten. Responsive webdesign helpt hierbij. De eerdere oplossing was om verschillende websites te maken voor verschillende weergavegroottes, wat een complexe onderneming was.

Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe dit allemaal mogelijk is? Nou, zoals verwacht begint het allemaal met code. Vroeger vertrouwden ontwikkelaars op de meervoudige codebasis. Met andere woorden, elke versie van een site had een specifieke code die hielp zich aan te passen aan een bepaalde lay-out.

Tegenwoordig gebruiken we echter een enkele codebasis, waarbij een enkele code sites helpt zich aan te passen aan allerlei indelingen. Dus zelfs als een site toegankelijk is via één enkele URL, heeft deze verschillende stijlsheets. Elk stylesheet heeft een structuur die wijzigingen mogelijk maakt op basis van het apparaat dat wordt gebruikt om toegang te krijgen tot de website. Als de site bijvoorbeeld op een smartphone wordt bekeken met portretoriëntatie, zal de structuur wijzigingen toestaan die resulteren in een verticale, van boven naar beneden lay-out, wat ideaal is voor het huidige scenario. Zelfs lettergroottes kunnen worden geschaald om de leesbaarheid te verbeteren.

Een eersteklas browse-ervaring

Een van de eerste verbeteringen die u zullen opvallen aan responsief webontwerp is dat uw website er op elk apparaat goed zal uitzien. Dit kan een laptop, pc, tablet of mobiele telefoon zijn. Logischerwijs resulteert dit in klanten of bezoekers die genieten van een positieve gebruikerservaring.

Ze hoeven niet te knijpen en te zoomen of hun ogen dichtknijpen om de tekstuele inhoud te lezen. Responsive webdesign optimaliseert alles om de best mogelijke ervaring te bieden. De positieve gebruikerservaring helpt u om uw bouncepercentages te minimaliseren en uw conversiepercentages te verhogen.

Het mobiele tijdperk is aangebroken

Als u de recente statistieken over mobiel gebruik niet hebt bijgehouden, staat u voor een verrassing. GSMA stelt het aantal gebruikte mobiele apparaten op 7,22 miljard. Ja, je leest het goed; er zijn 7,22 miljard mobiele apparaten op deze planeet. Dat is meer dan het aantal werkelijke mensen dat op deze planeet woont, dat is 7,19 miljard.

Nu zou het veilig zijn om aan te nemen dat veel van die mensen hun slimme mobiele apparaten gebruiken om op internet te surfen en websites te bezoeken. Met andere woorden, uw klanten werken allemaal op mobiele apparaten en ze vertrouwen er meer op dan op andere apparaten.

Als u van plan bent om op te vallen, heeft u geen andere keuze dan de responsieve weg te volgen.
In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld ontdekte een bedrijf met de naam Ofcom dat de gemiddelde smartphonegebruiker zijn apparaat ongeveer twee uur per dag gebruikt. Dit omvatte het gebruik van sociale media, algemeen browsen, bankieren en zelfs online winkelen.

Eén site is beter dan twee ... of zelfs drie

Zoals we eerder vermeldden, zouden bedrijven twee of meer websites kunnen runnen, elk ontworpen om op een bepaald apparaat te werken. Toen was er geen andere optie. Bedrijven moesten op deze methode vertrouwen. Maar vandaag kun je hetzelfde excuus niet meer gebruiken.

Met responsief webontwerp kunt u dezelfde website toegankelijk maken voor alle apparaten. Het is dwaas om nog steeds afzonderlijke websites voor elk apparaat te gebruiken. Wat u doet, is zeer inefficiënt. U maakt extra kosten en dwingt uzelf ook om de moeite te nemen om met meerdere websites om te gaan.

Betere SEO ranking

Responsief ontwerp wordt sterk aanbevolen door de populairste zoekmachine ter wereld – Google. Volgens Google presteren responsieve sites veel beter dan reguliere sites op het gebied van zoekranglijsten. Dit komt omdat ze een veel betere gebruikerservaring bieden.


Een andere interessante functie is dat responsieve sites afzonderlijke URL’s gebruiken, terwijl traditionele sites specifieke URL’s voor elk apparaattype hebben. Dat betekent dat u de mobielvriendelijke URL nodig hebt om dezelfde site op een mobiel apparaat te openen. Als u de desktopvriendelijke URL gebruikt, wordt de site niet op uw mobiele apparaat geopend. Responsieve sites hebben geen last van dergelijke beperkingen. Ze hebben afzonderlijke URL’s die op elk apparaat kunnen worden geopend, waardoor tijd, en nog belangrijker, geld wordt bespaard. Hierdoor wordt de doorzoekbaarheid van de site verbeterd.

Google gebruikt ook afzonderlijke algoritmen voor zijn mobiele zoekopdrachten. Als u dus een desktopsite heeft die hoog scoort in de desktopzoekresultaten, betekent dit niet dat u dezelfde positie zult hebben bij een mobiele zoekopdracht. Dit is een groot probleem gezien het feit dat mobiele zoekopdrachten desktoponderzoeken met een enorme marge hebben overgenomen. Met andere woorden, de desktopversie van uw site wordt niet eens weergegeven bij mobiele zoekopdrachten.

Voorop blijven lopen in de race

Om ervoor te zorgen dat uw bedrijf relevant blijft, moet u de concurrentie voorblijven. Aanpassingen aan de behoeften van responsieve sites is in dat opzicht een belangrijk vereiste. Naarmate meer en meer mensen hun mobiele apparaten beginnen te gebruiken om toegang te krijgen tot internet voor hun behoeften moet u natuurlijk doen wat nodig is. Volgens een recent onderzoek is ongeveer 85% van de gebruikers van mening dat mobiele sites net zo goed of beter moeten zijn dan hun tegenhangers op desktops.

Creative
Agency

Klaar voor innovatie?

Wij zijn een creative agency met een duidelijke focus op branding. We komen met vooruitstrevende ideeën en oplossingen zodat jouw bedrijf optimaal functioneert in deze digitale wereld.