SoowCollective / Kennisbank

Branding met een klein budget.

Hier zijn een paar handige tips om te marketen op een budget

Branding is een van de meest cruciale stappen als het aankomt op het marketen van je bedrijf. Marketing verspreid jouw boodschap en spoort mensen aan tot actie. Een krachtige merkcampagne/ branding campagne levert de juiste boodschap aan de juiste mensen, creëert bewustzijn over jouw product en het zorgt ervoor dat mensen het kopen van jouw product overwegen.

Branding is een complex proces dat verschillende stadia, creativiteit en veel innovatie bevat. Het enige doel is het ontwikkelen van een impressie. Een erg specifieke impressie. Deze impressie beslist of jouw doelgroep meer over jou wil weten of niet

Branding is eigenlijk niks meer dan het geven van een duidelijk beeld van wie jij bent en wat jouw bedrijf doet voor de wereld.
Door deze punten hoop ik dat het duidelijk is hoe belangrijk branding is voor welk bedrijf dan ook. Met branding verdienen bedrijven, groot of klein, letterlijk hun spreekwoordelijke boterham. Ondanks dit negeren vele bedrijven nog steeds het belang van merkcampagnes en implementeren velen het niet in hun marketingstrategie. Als er dan wordt gevraagd waarom dit is, is het meest gegeven antwoord dat branding te duur is.

Maar is branding dan ook duur?
Nee, niet echt. De uitgaven bij merkcampagnes hangen het meest af van hoe jij het hebt uitgestippeld. Je kan het de dure manier, of de goedkope manier doen.
Hier zijn een aantal tips om branden met een klein budget.

Het logo zegt alles

Stel je voor dat je op pad bent om schoenen te kopen. Je staat in de winkel, de meeste mensen grijpen naar de schoenen met de logo’s van de populaire merken zoals Nike, Adidas, Puma, Reebok enzovoort. Hoewel deze merken hun aanwezigheid al lang geleden hebben verkregen zijn het de logo’s die de aandacht trekken. De logo’s van deze merken zijn wereldwijd bekend.

Een logo is heel erg belangrijk voor branding. Het is een unieke representatie van jouw bedrijf en van de producten die jij verkoopt. Logo’s zie je overal, van de visitekaartjes tot de plastic tasjes beschikbaar in jouw winkel.

Er zijn verscheidende goedkope manieren om een goedkoop maar betekenisvol logo te ontwerpen. Je kan logo-ontwerp websites zoals AI logo gebruiken of je kan freelancers inhuren via een platform zoals Fiverr.

Klantenservice kan je brand maken of breken

Goede klantgerichte service zorgt ervoor dat bestaande klanten terugkomen en het helpt nieuwe klanten. Klanten zijn de topprioriteit van elk bedrijf. Een bedrijf dat precies werkt volgens de wensen van de klant en dat een fenomenale klantenservice levert blijft vaak in het geheugen van de klant. Lever slechte klantenservice en je zult er nog lang spijt van hebben.

Klanten zijn één van de belangrijkste aspecten. Hoe een klant zich voelt zal bepalen of hij of zij terugkomt of nooit meer een stap door de deur zet.

Een tevreden klant is een loyale klant. Hij of zij zal dit waarschijnlijk vertellen aan vrienden en familie, dit verhoogt de kans op nieuwe klanten van jouw bedrijf. Logisch, als het aankomt op bepaalde dingen zou ik ook eerder een vriend of familielid vertrouwen dan een of andere marketingcampagne. Jij niet?

Maak jouw bedrijf een deel van hun leven

Nike is één van de populairste merken als het aankomt op sportschoenen. Vandaag de dag is Nike meer dan alleen schoenen. Ze bieden klanten de mogelijkheid zich te verbinden met atleten zoals Michael Jordan en Steve Prefontaine. Op een of andere manier voelen klanten alsof ze toch een (hoewel erg klein) deel uitmaken van het leven van deze grootse atleten.

De sterke branding strategie van Nike heeft ze veranderd van een bedrijf dat schoenen verkoopt in een merk voor een lifestyle. Ze zijn de vertrouwde naam als het aankomt op sportkleding. Hun slogan, “Just do it” zorgt ervoor dat een normaal persoon zich kan voelen als een professioneel atleet.

Kijkend naar dit voorbeeld is het duidelijk hoe belangrijk is het een deel van de lifestyle van de klant te worden. Hoe meer een klant zich met jouw merk weet te identificeren, hoe groter de kans om ze te kunnen bereiken en ervoor te zorgen dat ze terug bij jou komen.

Social media is je beste vriend

Er is absoluut geen rede om een enorme hoeveelheid geld te besteden aan dure merkcampagnes wanneer je de beste en effectiefste manier binnen handbereik hebt. Social Media

Sociale media platformen houden mensen van over de hele wereld verbonden. Facebook, Twitter, Instagram, het zijn allemaal platformen waar mensen zich verzamelen als een gemeenschap en het is de beste manier om mensen te bereiken.

Ja, bepaalde social media campagnes kosten wel geld, maar met zulk soort campagnes hoef je niet te beginnen.

Het beste wat je kan doen is het maken van een plek waar je in contact kan komen met mensen en gemeenschappen. Je zal een imago moeten maken voor social media platformen. Je imago moet eerlijk, inspirerend en autoritair zijn maar moet ook warmte en vriendelijkheid uitstralen. Je doel moet het effectief verbinden met je doelgroep zijn met behulp van simpel maar effectief taalgebruik.

 

Bovendien is het erg handig om ook een eigen blog te hebben. Je wilt dat gebruikers weten wat er aan de hand is en een blog is een van de beste manieren om hun aandacht te trekken. De sleutel tot branding met gebruik van blogs is het creëren van effectieve inhoud. Effectieve inhoud kan alles bevatten zoals infographics, plaatjes, artikelen, video’s enzovoort. Alles is mogelijk en creativiteit is jouw gereedschap.

Je zult moeten verbinden met klanten door het regelmatig plaatsen van berichten op social media. Er zijn meerdere social media “scheduling” apps op de markt. Deze apps kunnen de inhoud van je social media platformen automatisch updaten als dat nodig is.

Het geheim van het tot stand brengen van jouw merk is consistentie. Je zult consistent moeten zijn in je activiteiten, interactief met je volgers door comments, discussies, likes, enzovoort. Je moet altijd bereikbaar en actief zijn om mensen helpen jouw merk te begrijpen.

Als je er strategisch mee omgaat kan social media een van de beste gereedschappen voor branding worden.

Creative
Agency

Klaar voor innovatie?

Wij zijn een creative agency met een duidelijke focus op branding. We komen met vooruitstrevende ideeën en oplossingen zodat jouw bedrijf optimaal functioneert in deze digitale wereld.